مهمترین متعلقات جعبه آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی در متعلقات جعبه آتش نشانی

یکی از متعلقات جعبه آتش نشانی ، شیلنگ های آتش نشانی به عنوان اولین و سریعترین راهکار جهت  مقابله با حریق می باشند،زیرا به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان یک روش سریع توسط هریک از اعضای عمومی برای مقابله با حریق در مراحل اولیه قابل استفاده باشد.

شیلنگ های هوزریل برای آتش سوزی های کلاس A مانند کاغذ، پارچه، چوب و یا پلاستیک و لاستیک مناسب هستند.در زمان هایی که آتش سوزی بر اثر جریان برق بوجود آنده باشد اکیدآ نباید از آب برای خاموش کردن حریق استفاده شود زیرا آب رسانای برق است و باعث برق گرفتگی میشود.

شیلنگ های هوزریل آتش نشانی به پمپ و آب شهری و مخزن متصل هستند که میتوان گفت همیشه امکان استفاده از آن وجود دارد،بر اساس استاندارد های تعریف شده شیلنگ های باید حداقل فشار 10 بار را بتوانند تحمل کنند.

طول استاندارد شیلنگ های هوزریل 10 متر می باشد که با توجه به شرایط مختلف امکان تغییر این اندازه میسر می باشد. یک شیلنگ هوزریل که در  جعبه آتش نشانی و یا نگهدارنده شیلنگ هوزریل قرار می گیرد دارای 4 بخش متفاوت می باشد که به همدیگر متصل میشوند:

  • قرقره
  • شیلنگ
  • نازل
  • بست
  • رابط شیلنگ
مهمترین متعلقات جعبه آتش نشانی
مهمترین متعلقات جعبه آتش نشانی

قرقره هوزریل جعبه آتش نشانی

نوعی شیلنگ از جنس پلاستیک فشرده نخ پیچی شده که در سیستم آتش نشانی دارای فشار کاری حداقل 4 و حداکثر 16 بار می باشد،در حال حاضر این نوع از شیلنگ های آتش نشانی به سرعت در حال جایگزینی شیلنگ های آتش نشانی کنفی متداول میشوند،در ذیل به تعدادی از مزیت های این گونه از شیلنگ های آتش نشانی و مقایسه با شیلنگ های کنفی اشاره می گردد:

سهولت در استفاده

با توجه به اینکه جنس شیلنگ های هوزریلی  از نوع لاستیکی و تو خالی می باشند، امکان تابید شدن و گره خوردن در زمان باز کردن و استفاده شیلنگ را ندارند،اما شیلنگ های کنفی با توجه به ساختارشان در زمان باز کردن امکان تابیده شدن و گره خوردن را دارد که به همین علت پس از بالا رفتن فشار داخل شان این نوع از شیلنگ ها به سرعت میترکند.

طول عمر بالا

با توجه به اینکه ساختار شیلنگ هوزریلی در جعبه آتش نشانی بصورت تو خالی می باشد،پس از تست و استفاده و در هنگام جمع کردن شیلنگ،هر آبی که داخل شیلنگ باشد خارج میشود،اما ر شیلنگ های کنفی امکان اینکه تمام آب استفاده شده از داخل شیلنگ خارج شود وجود ندارد به همین علت این نوع از شیلنگ ها به سرعت دچار پوسیدگی و پارگی میشوند.

تحمل فشار بالا

شیلنگ های هوزریلی دارای تحمل فشار 16 بار الی 25 بار را دارا هستند اما شیلنگ های کنفی متداول در بازار 12 بار را تحمل می کنند

جایگزینی سریع

شیلنگ های هوزریلی به سرعت در قرقره خود جمع میشند و دچار گره خوردگی نمیشوند اما شیلنگ های کنفی را باید ابتدا کامل بر روی زمین باز شوند سپس بطور مرتب و آرام در داخل قرقره مخصوص خود جمع شوند.

مطلب پیشنهادی | جعبه آتشنشانی چیست؟

نازل آتش نشانی در متعلقات جعبه آتش نشانی

در جعبه آتش نشانی وسیله ای وجود دارد  که در سیستم های آتش نشانی برای کنترل مسیر،فشار و نوع پاشش جریان آب مورد استفاده قرار می گیرد.ساده ترین نوع نازل بصورت لوله ای است که بوسیله یک دستگیره جریان آب را تنظیم میکند.

نازل های آتش نشانی می توانند جریانی از آب، کف، پودر یا سایر مواد خاموش کننده آتش (حریق ) را با قطر نازک و یا پراکنده ( بارانی ) ایجاد نمایند. که این امر باعث میشود جریان بدون قطع شدن با شدت از نازل خارج شود.خروجی نازل های شیلنگ آتش نشانی میتواند بر اساس نوع نازل در هر ثانی بین 1 تا 200 کیلوگرم ماده خاموش کننده را از دهانه خود خارج کند.نازل ها بطور معمول به دو دسته تقسیم میشوند :

  1. نازل های ثابت
  2. نازل های متحریک

نازل های ثابت

این نوع از نازل های بیشتر در محل هایی مانند: عرصه های کشتی، سایت های نفتی، سکوی بالابر ها، خودرو های آتش نشانی و …. که نیازمند خروجی بالایی از ماده اطفایی از سرنازل می باشد مورد استفاده قرار میگیرد.این نوع از نازل ها بر روی دو محور عمودی و افقی متحرک هستند و دارای سایز های نتفاوتی از 1/2 اینچ تا 6 اینچ می باشند.

نازل های متحرک

ای نوع از نازل ها دارای قطر کمتری نسبت به نازل های ثابت هستند و در جاهای مختلفی مانند : جعبه های آتش نشانی،خودرو های آتش نشانی،ادارات،سایت های نفتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت پارسیان اطفاء ایرانیان :
مشاوره ، طراحی و اجرای سیستم اطفاء و اعلام حریق / فروش محصولات اعلام حریق سنس
جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، سفارش و خرید ،با شماره های زیر تماس بگیرید :
تلفن : 65474901(021)
همراه : 09102990800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
whatsapp
telegram
phone