مهمترین اجزاء تجهیزات اطفاء حریق آبی

تجهیزات اطفاء حریق آبی | در اجرای سیستم آب آتش نشانی، توصیه بر این است که از لوله های فولادی از نوع مانیسمان بدون درز استفاده شود، اما با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت ها، بیشتر کارفرما ها از لوله های درزدار استفاده میکند.  باید توجه داشت که این لوله ها تحمل فشار آب داخل لوله ها ( 10 الی 12 یار ) را داشته باشند. همچنین نحوه اتصال این لوله ها بصورت جوشی می باشد و این کار باید با دقت انجام شود تا هیچ گونه نشتی و خرابی در اتصال ها بوجود نیاید.

تجهیزات اطفاء حریق آبی
تجهیزات اطفاء حریق آبی

اسپرینکلر آتش نشانی

افشانه آب آتش نشانی، یکی از اجزای مهم سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی در اماکن مسکونی، اداری، تجاری و … می باشد.این نوه آب افشان ها تابع مقررات ملی ساختمان، سازمان استاندار و استاندارد NFPA2014 می باشد. در زمان بروز حریق، حباب شیشه ای این آب افشان ترکیده و مسیر خروج آب باز میشود، پس از خروج آب به پره ها (Deflector ) برخورد نموده و بصورت قطرات باران بر روی حریق و سطح گسترده میشود.

اسپرینکلر یا آب افشان آتش نشانی انواع مختلفی دارد :

  1. پایین زن
  2. بالازن
  3. بغل زن یا دیواری
  4. مخفی یا کانسیلد concealed

کلیه موارد ذکر شده در بالا نیز دارای درجه حرارت های مختلف و نوع واکنش استاندارد و واکنش سریع نیز می باشند که بر اساس موقعیت نصب مورد استفاده رار می گیرد.

بوستر پمپ آتش نشانی

به مجموعه ای پمپ ها که بطور مواری در کنار یکدیگر  قرار می گیرند، تا با حداکثر توان قابلیت پاسخگویی در تجهیزات آتش نشانی را داشته باشند.

اجزای اصلی بوستر پمپ عبارتند از:

  1. مجموع الکتروپمپ
  2. شاسی اصلی یا شاسی مادر
  3. کلکتور مکش و کلکتور رانش(که شامل شیر فلکه،شیر خودکار،صافی،لرزه گیر وغیره)
  4. تابلو و کنترل فرمان
  5. تجهیزات کنترل فشار

بوستر پمپ ها از نظر کنترل فشار به دو دسته تقسیم میشوند:

1. بوستر پمپ های دور ثابت
2. بوستر پمپ های دور متغیر

مخزن آب آتش نشانی

در سیستم های آتش نشانی همیشه باید بر اساس آب مصرفی مورد نیاز در زمان آتش سوزی، آب در مخزن ذخیر شده باشد، تا مشکلی کسری فشار آب و خروجی آب وجود نداشته باشد.

انواع مخزن آب آتش نشانی :

  1. عمودی
  2. افقی

بر اساس ارتفاع و سطحی که مخزن در آن محیط قرار میگیرد میتوان هریک از انواع افقی یا عمودی را استفاده کرد. در بعضی از اماکن با توجه به اینکه آب آتش نشانی و آب مصرفی مشترک در نطر گرقته میشود،جهت حفظ بهداشت، از مخازن 3 لایه پلی اتیلن ضد جلبک استفاده میود تا راکد بورن آب تاثیری بر روی آب داخل مخزن نگذارد. همچنین بر اساس شرایط میتوان از مخازن جنس گالولنیزه  استیل نیز استفاده نمود.

فلوسوییچ آتش نشانی

این وسیه برای کنترل جریان آب در سیستم های آتش نشانی مورد استفاده قرار میگیرد، در صورت کاهش یا افزایش جریان آب نسبت به تنظیم فلوسوییچ سیگنال لازم جهت روشن یا خاموش شده پمپ ارسال میکند . فلوسوییچ ها انواع مختلفی دارند که متداولترین آن نوع پدالی یا پره ای می باشد که در سیستم های آتش نشانی مورد استفاده قرار میگیرد.

شرکت پارسیان اطفاء ایرانیان : مشاوره، طراحی و اجرای استاندارد اتاق سرور، تامین و اجرای سیستم های ایمنی و آتش نشانی
جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، سفارش و خرید ،با شماره های زیر تماس بگیرید :
تلفن : 65474901(021)
همراه : 09102990800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
whatsapp
telegram
phone