دتکتور گازی (Gas Detector) چیست؟

دتکتور گازی (آشکارسازهای گازی) برای تشخیص انواع گازهای سمی و قابل اشتعال به کار می روند که دارای انواع مختلفی از نظر تکنولوژی عملکرد هستند. برخی از برندهای دتکتور گاز موجود در بازار از این قرارند:

– Crowcon /  Recom  / Oggioni /  Oldham /  Thorn /  Gastron /  Sensitron /  Drager /  Oliver – IGD /  Zeta /  Honeywell  و…

برای تشخیص نشتی گاز و اعلام خطر قبل از به وجود آمدن حریق خصوصا در محل­­ هایی که از گازهای سوختنی (قابل اشتعال) (LPG,CNG) استفاده می­ شود این دتکتورها مورد استفاده قرار می­­گیرد. مبنای تشخیص برخی از آن­ها بوی گاز می­باشد و به صورت دیواری یا سقفی نصب می­شوند. مورد استفاده­ی آن­ها در آپارتمان­ها، هتل­ها و مراکز صنعتی می­باشد. برخی از انواع این دتکتورها قادرند در صورت کشف نشتی گاز به یک شیر فرمان بدهند و مسیر گاز را ببندند.

انواع دتکتور گازی

دتکتورهایی که برای تشخیص گازهای مختلف استفاده می شوند اغلب در دو گروه دسته بندی می شوند. دتکتورهای تشخیص دهنده ی گازهای  سوختنی و قابل انفجار (  -Combustible Flammable) و دتکتورهای تشخیص دهنده ی گازهای سمی (Toxic) که هر یک بسته به نوع گاز در برندهای مختلف وجود دارند. (دتکتورهای گاز اکسیژن Oxygen را اغلب در این دو دسته طبقه بندی نمی کنند.) در برخی برندها دتکتورهای گازی با تشخیص چند نوع گاز مختلف نیز وجود دارند. بیشتر این نوع دتکتورها از دو قسمت Transmitter و Sensor تشکیل شده اند. Transmitter ها گاه به قابلیت های کنترلی و نمایشی نیز مجهزند. ذکر این نکته لازم است که اکثر سنسورها تاریخ انقضا دارند و می بایست به کالیبره کردن آن طبق دستورالعمل و توسط افراد آموزش دیده توجه کرد. برخی سازندگان دتکتورهای گازی برای دتکتورهای خود پنل های مخصوص دتکتورهای گازی نیز تولید می کنند اما اغلب دتکتورهای گازی را با ماژول به پنل ها متصل می کنند.

 

دتکتور گازی (Gas Detector) چیست؟
دتکتور گازی (Gas Detector) چیست؟

 انواع سنسورها :

Catalytic

Electrochemical

Infrared

Open-Path

Thermal conductivity

انواع خروجی دتکتورهای گازی:

4-20 میلی امپر دو سیمه و سه سیمه

خروجی رله ای (سه رله ی آلارم، پری آلارم و فالت)

نکته: در دتکتورهای پیشرفته ­تر تغییرات چگالی گاز توسط مبدل تبدیل به یک جریان 4 تا 20 میلی آمپر شده و با یک کابل سه سیمه برای اندازه­گیری و کنترل به پانل کنترل مرکزی ارسال می­شود. هم­چنین سیستم­هایی با دتکتور و تابلو مرکزی مخصوص وجود دارند که میزان گاز منو اکسید کربن (CO) را در محیط تشخیص داده و در صورت کم بودن غلظت آن یک سیستم تهویه را راه­ اندازی می کند و در صورت زیاد بودن غلظت آن در هوای محیط اعلام خطر می­نماید. مورد استفاده­ی این دتکتورها در پارکینگ­های عمومی و در تونل­های زیرزمینی و محل­ هایی می­ باشد که از سوخت منو اکسید کربن زا مانند زغال یا نفت استفاده می کنند.

شرکت پارسیان اطفاء ایرانیان :
مشاوره ، طراحی و اجرای سیستم اطفاء و اعلام حریق / فروش محصولات اعلام حریق
جهت دریافت اطلاعات بیشتر ، سفارش و خرید ،با شماره های زیر تماس بگیرید :
تلفن : 65474901(021)
همراه : 09102990800

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما
whatsapp
telegram
phone